ایکاریم
نسخه تلفن هوشمند
این نسخه، برای ورود تلفنهای هوشمند به بازی، طراحی و بهینهسازی شده است. به دلیل اینکه بارگذاری نمای نسخه ۰.۵.۰ در مرورگرهای تلفنهای هوشمند طول میکشد و همچنین، ممکن است در مرورگرهای تلفن هوشمند باز نشود، نمای نسخه ۰.۴.۵ برای نسخهٔ تلفن هشومند انتخاب شدهاست. در صفحه اصلی ایکاریم با تیک زدن "استفاده از نسخه موبایل" در قسمت گزینههای پیشرفته (بخش ورود به بازی) میتوان از نسخه تلفن هوشمند استفاده کرد.

نسخه تبلت
این نسخهٔ جدید بهصورت کامل با تبلتها سازگار میباشد. در این نسخه از رابطهای کاربری و نمایش خاصی از حرکات برای این گونه دستگاهها (تبلتها) استفاده شدهاست. این نسخه با تبلتهای شرکت اپل (iPad) و تبلتهایی که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند، نیز سازگار میباشد.
بازتابها
نقدها
این بازی با نقدهای مثبتی مواجه شد؛ برای مثال گالاکسینیوز در تاریخ ۲۸٫۰۴٫۲۰۰۹ نوشت: «تصاویر زیبای ایکاریم بازیکن را به عصر باستان میبرد و بعد از چند دقیقه بازیکن احساس میکند که واقعاً در آنجا حضور دارد.»وبگاه XMMORPG، گرافیک بالا، راهنمای بسیار دقیق، شخصیتهای جالب، طرحهای پتروشیمی و انواع مختلف واحدهای نظامی را از مزایای این بازی برشمرد. همچنین، این وبگاه زمان طولانی ساخت ساختمانها و سفرها را از معایب بازی برشمرد.
جوایز
این بازی جوایز متعددی دریافت کرد که به شرح زیر است:
بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۱:
ایکاریم در سال ۲۰۱۱ جایزه گالاکسینیوز را برای بهترین بازی استراتژی بهخود اختصاص داد (بر اساس انتخاب بازیکنان). شرکت گیمفورج برای تشکر از بازیکنان و حامیان خود بهمدت ۷۲ ساعت (سه روز کامل) حساب ممتاز را برای تمام بازیکنان فعال نمود. با حساب ممتاز پریمیوم ایکاریم پلاس میتوان بررسی بهتری انجام داد و بر امپراتوری خود بهتر نظارت کرد.
بازی منتخب کامپیوتکبام سال ۲۰۰۹:
ایکاریم جایزهٔ منتخب Computec Media را در گروه "بازیهای آنلاین و تحت وب" دریافت کرد.
بهترین بازی تحت وب سال ۲۰۰۹:
بازی تحت وب ایکاریم با مفهوم کلی و بسیار جذاب خود میتواند لحظههای سرگرم کننده را فراهم آورد و بازیکنان زیادی را جذب خود نماید.
برنده «کامپیوتربیلد» در ۱۲/۲۰۰۹:
ویژگی برجسته ایکاریم این است که از بازیکنان تازهکار حمایت میکند و به راحتی میتوان از قسمت راهنمای آن استفاده کرد. در قسمت راهنمای تمام نکات ظریف بازی توضیح داده شدهاست و بازی را برای بازیکنان راحتتر کردهاست.
ایریپابلیک
اریپابلیک (به انگلیسی: ERepublik) یک بازی برخط چندنفره گسترده رایگان، تحت مرورگر وب است که توسط اریپابلیک لبز ساخته شده و از ۲۱ اکتبر ۲۰۰۸ بوسیله افراد ساکن کشورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
اریپابلیک یک بازی تحت وب میباشد که به دلیل کم بودن زمان لودینگ(بارگزاری) صفحه، کاربران دیالآپ نیز میتوانند از آن استفاده کنند. در این بازی میتوان جزو شهروندان هر کشوری بود. در ایرپابلیک میتوان فعالیتهای اقتصادی، نظامی، سیاسی و مطبوعاتی داشت و حتی میتوان فعالیتهایی ابداع کرد و آنها را انجام داد.
چکیده
ایرپابلیک یک جامعه مجازی و مخلوطی از بازیهای استراتژیک دیگر است. بازیکنان این بازی میتواند در فعالیتهای مختلف همراه با هزاران نفر دیگر اشتغال پیدا کرده و ساعتها سرگرم شوند.
شهروندان این بازی میتوانند صاحب یک کارخانه مجازی باشند که ۷ نوع صنعت و ۵ نوع مواد معدنی را شامل میشود و یا فقط کارگر کارخانه باشند. بازیکنان در این بازی میتوانند عضو گروههای تفکری در بازی یا همان حزبهای مجازی بشوند و در انتخابات رای بدهند و یا مدیر مسئول و خبرنگار روزنامه باشند. همچنین بازیکنان میتوانند به جنگهایی که در بین کشورهای مجازی و یا انقلابهایی که برپا میشوند کمک کرده و بجنگند.
نسخهها
در ابتدا این بازی با نسخه بتا(اولین نسخه بعد از نسخه غیر قابل بازی)منتشر شد. در ۱۴ اکتبر ۲۰۰۸ نسخه بازی از بتا به نسخه "۱" تغییر کرد که در سیستم جنگ و ساختارهای سیاسی تغییرات زیادی ایجاد گردید و محیط کاربری در این نسخه پیشرفت چشم گیری کرد و بازی کاملتر شد. دریافت طلا (واحد پول مشترک جهانی) کمی سختتر شده و همچنین تعدادی از امکاناتی که در نسخه بتا رایگان بود هزینه بردار شدهاست. همچنین سیستم گفتگوی آنلاین در آن اضافه شدهاست.
ارتش مجنون
بازی اکشن اول شخصی که با درگیری میان دو گروه و ارتش در اعماق جنگلهای آمازون شکل میگیرد . بازی نیازمند تاکتیک تیمی در مبارزات اکشن برای غلبه بر دشمن از و جوخه شما باید با طرح و برنامه از پیش معین به دشمن حمله کرده و آنها را از پای در آورد . هر یک از ۸ عضو گروه شما که به گروه مجنون شهره هستند، از مهارتهای منحصر به فرد و خاصی بهره میگیرند و قدرتهای خاصی در بعضی جهات دارند . داستان بازی در سال ۲۰۱۱ در حال وقوع است یعنی در آینده نزدیک و بازی نیز از دو ژانر مطرح اکشن اول شخص و همچنین استراتژیک بهره میگیرد و تنها با مدیریت و مهارت در هردو ژانر شما میتوانید از جنگلها پر از دشمن آمازون زنده خارج شوید !
استارکرافت ۲
استارکرافت ٢ (به انگلیسی: StarCraft II) یک تریلوژی یا بازی سهگانه استراتژی و علمی-تخیلی رایانهای است. این بازی دومین بازی از سری استارکرافت است که داستان استارکرافت یک را ادامه میدهد. بلیزارد انترتینمنت این بازی را در 27 ژولای انتشار داد، و از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٩ مشغول ساخت استارکرافت ٢ بوده است.طراحی اصلی بازی به عهده داستین برودر و سرگروه هنرمندان سموایز دایدیر است. گویندگان اصلی بازی گلینیس کمپبل (کریگن)، پل اینسلی (سمير دوران)، جک ریتچل(پراتور آرتانس) هستند.
آسماندژ
آسمان دژ یک بازی استراتژی برخط چندنفره گسترده مبتنی بر مرورگر است. که توسط یک شرکت ایرانی با نام توسعهگرشبیه ساز تولید شده است. این بازی به دو زبان فارسی و انگلیسی عرضه شده است. پس از پایان نسخهی اول بازی، نسخهی دوم با تغییر تکنولوژی، در بستر HTML5 طراحی و منتشر شد. در رابط کاربری بازی از چندرسانهای به شکل گسترده استفاده شده است. با ساخت این نسخه گام موثری در استفاده از این گونه تکنولوژی ها در بازیهای آنلاین ایرانی آغاز شد. نسخهی دوم آسماندژ در جشنوارهی MMO of the Year سال 2013 که همه ساله در آلمان برگزار میشود شرکت کرد. نتیجه این حضور کسب عنوان بهترین بازی مستقل از نگاه کاربران بود.
گیم پلی
خلاصه
این بازی نیازی به دانلود نداشته و به صورت آنلاین، فقط با مراجعه به [/http://asmandez.com آدرس بازی]، در دسترس است. بعد از ثبت نام که بسیار ساده است، کاربر وارد بازی خواهد شد. داستان بازی در آینده اتفاق میافتد که در قالب نماآهنگی در ابتدای بازی برای کاربر به نمایش در میآید. شما در این بازی با مفاهیم علمی بسیاری از فضا و آینده آشنا میشوید. فرماندههان بازی قدرت اداره یک سیاره یا چندین سیاره را تجربه میکنند. در این بازی باید بجنگید، استراتژی بچینید و در یک فدراسیون عضو شوید، با سایر فرماندهان تجارت کنید، آیتمهایی قدرتمند کسب کنید و با متحدانتان در مأموریتی بزرگ افتخار بیافرینید.
مأموریتهای آغازی
شما با پشت سر گذاشتن مأموریتهای آموزشی ابتدای بازی، با فضای بازی آشنا شده و خود را برای گسترش قلمرو و مبارزه با رباتها آماده میکنید.
ساخت و ساز
هر فرمانده میتوانید برای سیاره خود تصمیم بگیرد و منابع و ساختمانهای مورد نیاز برای پیشرفت سیاره را بنا کند. تصمیمات او در سرعت رشد او بسیار تأثیر گذار است. هر یک از ساختمانها دارای خصوصیاتیاند که در پنجرهی مخصوص هر ساختمان قابل مشاهده است. ساختمانها آسیب پذیر بوده و مهمترین دارایی فرمانده در بازی هستند.
عضویت در فدراسیون
یکی از مأموریتهای ابتدایی، فرمانده را به بازی گروهی و عضویت در فدراسیون فرا میخواند تا با سایر بازیکنان همکاری و کار گروهی را تجربه کند.
گسترش قلمرو
بعد از رشد کافی در سیاره اصلی و کسب شرایط تسخیر، فرمانده قادر خواهد بود تا سیارهی دیگری را تحت کنترل خویش در آورد. با این کار سرعت رشد و پیشرفت او افزایش مییابد.
آیتمها
آیتمها، یکی از عناصر افزایش قدرت نیروها یا افزودن قابلیتی خاص به نیروها یا سیاره فرماندهان هستند و با تصاحب آیتم فرمانده میتواند از قدرت آن استفاده نماید.
مأموریت پایانی
هر منظومه با سناریوی خاصی شروع شده و پایان میپذیرد. در مأموریت پایانی منظومه، فدراسیونها به دفاع از انسانها در برابر رباتها و کسب آیتمهای پرتال از نژاد ناشناخته محافظان میپردازند، آیتمهای پرتال منبع سرشاری از انرژی هستند که نیروی لازم برای ساخت پرتال و نجات منظومه را رقم میزنند. جهت تنوعی بخشی به بازی این سناریو در منظومههای مختلف کمی متفاوت پیادهسازی میشود.
داستان بازی
سال ۲۸۰۸ منظومه شمسی. بشر در اوج پیشرفت تکنولوژیکی خود به سر میبرد. عمر بشر به متوسط ۱۵۰ سال رسیده و با استفاده از پرش در فضا Hyper Space به فواصلی در حد ۱۰ واحد نجومی بشر موفق شده که نسل خود را در منظومه شمسی گسترش دهد و ایجاد و استفاده از کرم چالهها همچنان بزرگترین آرزوی بشر برای دست یافتن است.
دولت واحد بین منظومهای به خاطر اختلافاتی که بر سر قدرت بین انسانها شکل گرفت متلاشی شد و باعث شد که آدمیان به سه گروه تقسیم شوند. اکثریتی بی دین، گروهی انسانهای خدا پرست و میانه رو و اقلیتی مذهبی و تند رو. گروه سوم برای برتری پیدا کردن نسبت به دو گروه دیگر و تصاحب زمین دست به ساخت روباتهای جنگجو زدند. نئوریسها رباتهای جنگندهای هستند که قابلیت ساخت و تعمیر و ارتقا بخشیدن به خودشان را دارند. جنگ منظومهای در ابتدا بین این سه گروه در گرفت و سرانجام با عملیاتی انتحاری دو گروه دیگر بر ضد اقلیت تند رو و بی اثر کردن موقتی نئوریسها به پایان رسید.
این عملیات و گروه انتحاری آن سایهٔ اژدر نامیده شدند. بعد از این عملیات، رباتها به خارج از منظومه شمسی رانده شدند و بدون اینکه کاری به انسانها داشته باشند، مشغول ارتقا خود شدند.
سالها گذشت تا بر حسب اتفاقی دردناک، جنگ منظومهای دوم، این بار بین روباتها و انسانها شکل گرفت. قدرت غیر قابل دفاع رباتها باعث شد که انسانها تنها راه نجات را در فرار از منظومه شمسی بیابند. کلیه دانشمندان به یاری یکدیگر، گروهی به نام گروه نجات تشکیل دادند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا موفق به ساخت سکوی پرتابی شوند که بتواند با استفاده از کرم چاله، انسانها را به چند صد سال نوری دورتر فراری دهد. سرانجام سکو ساخته شد و انسانها موفق شدند در گروههای ۱۰۰۰ نفری از منظومه شمسی به منظومه دیگری بگریزند.
بقای نسل انسان.
ساخت تجهیزات پرش برای فرار در صورت حمله احتمالی رباتها.
تجهیز کردن خودشان برای حمله و بازپس گیری منظومه شمسی و نابودی روباتها.
با ورود انسانها به منظومه جدید فصل جدیدی از تاریخ تمدن بشر شکل گرفت. انسانها بعد از پرتاب به این نقطه از فضا تلاش برای زندگی جدید را آغاز کردند. خانوادههای زیادی در جریان جنگ با رباتها از هم پاشیده شدند. انساهای زیادی در جریان فرار از عزیزانشان جدا شدند ولی امید به زندگی باعث شد که انسانها تمام تلاش خود را برای یافتن مامن جدیدی برای زندگی به کار بگیرند. با همدلی و یکرنگی افراد، سیارکهای جدیدی برای زندگی انتخاب و حیات زمینی در آنها آغاز گشت.
مشکل اساسی برای زندگی در این سیارکها این بود که علیرغم دانش بشر، زیرساخت تکنولوژی لازم برای استفاده از این دانش موجود نبود. پس همگان شروع به ساخت کارخانهها معادن و سایر تجهیزاتی پرداختند که برای ادامه حیات به آنها احتیاج داشتند.
کمبود منابع در منظومه جدید به سرعت انسانها را به فکر تصاحب سایر سیارکها انداخت. در این میان درگیری بین انسانها اجتناب ناپذیر بود و شکلگیری اتحادها و صلح کردن با بعضی از همسایگان و جنگ با سایرین به زودی شکل گرفت. و داستان ادامه دارد
جوایز
در نخستین جشنواره بازیهای رایانهای بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین ایرانی سال90 شناخته شد.
در ششمین جشنوارهی رسانههای دیجیتال بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین سال 91 شناخته شد.
در جشنوارهی بینالمللی MMO of The Year بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین مستقل از نگاه کاربران شناخته شد.
سایر توضیحات
نسخهی دوم بازی در سال 1391 شروع به کار کرده است.
نسخه نخست این بازی در تیر ماه سال 89 عرضه شده است.
پیش بسوی تفریحگاه ساحلی
پیش به سوی تفریحگاه ساحلی (به انگلیسی: Advance to Boardwalk) در سبک استراتژی، بازی تختهای توسط شرکت Creative Software Designs تولید و بوسیله گیم تِک (GameTek) در سال ۱۹۹۰ منتشر گردید.
گیمپلی
این بازی بر اساس بازی تختهای با همین نام تهیه گردیدهاست. هدف از این بازی ساخت، توسعه و پیشرفت هتلها و تفریحگاهها در کنار سواحل نیوجرسی میباشد. شروع بازی بوسیله پرتاب ۳ عدد طاس میباشد. دو عدد از طاسها بصورت معمولی دارای اعداد ۱ الی ۶ هستند و تعیین کننده مقدار پول لازم جهت ساخت هتلها میباشد و طاس سوم هم بصورت رنگی است و نشانگر اجازه ساخت هتلها در محدوده رنگ مورد نظر است. بازیبازها در این بازی توانایی تصاحب یا خرید هتلهای رقیب خود را هم دارا میباشند، ضمن اینکه وجود بلاهای طبیعی مانند سیل و زمینلرزه به جذابیت این بازی میافزاید. شخصی که زودتر از همه به دارایی ۳۵ میلیون دلار برسد، برنده این بازی خواهد بود
تمدن (بازی ویدئویی)
تمدن نام یک بازی رایانهای در سبک راهبرد نوبتی ست که در سال ۱۹۹۱ توسط سید میر (به انگلیسی: Sid Meier) برای شرکت میکروپروز خلق شد.
تمدن ۲
تمدن ۲ نام یک بازی رایانهای در سبک راهبرد نوبتی است که در سال ۱۹۹۱ توسط برایان رینولدز (به انگلیسی: Brian Reynolds)، داگلاس کاسپیان-کافمن (به انگلیسی: Douglas Caspian-Kaufman) و جف بریگز (به انگلیسی: Jeff Briggs) طراحی شد. این بازی با اینکه دنباله روی بازی تمدن ساختهٔ سید میر (به انگلیسی: Sid Meier) بود، اما آنها در طراحی بازی جدید هیچ نقشی نداشتند.
تمدن ۴
تمدن ۴ یا تمدن چهار سید مایر (به انگلیسی: Sid Meier's Civilization IV یا Civ4) نام یک بازی ویدئویی راهبردی مرحلهای است که در سال ۲۰۰۵ به دست سورن جانسن طراحی و به کارگردانی سید مایر در استودیوی فرکسیس گیمز انجامگرفتهاست.این بازی میان ۲۵ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا پخششد. همچنین نسخه گستردهشده این بازی به نام سروران جهان در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی و در ۲۸ ژوئیه همان سال در اتحادیه اروپا پخش شد. نسخه گسترشیافته دوم نیز به نام برتر از شمشیر میان ۱۸ تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷ در سراسر جهان پخششد.
روند بازی تمدن چهار بدین ریخت از که هر بازیکن یک امپراتوری را میسازد. بازی از هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح آغاز میشود که یک کوچنده شهری را میسازد. با ساخت شهر بازیکن به گسترش امپراتوری میپردازد و با دیگر ملتها همآوردی میکند. بُرد در این بازی بر پایه پیشفرض به پنج گونه شدنیاست: نخست آنکه بازیکن بر همه تمدنهای دیگر چیره شود. دوم آنکه بیشینه سرزمینها و جمعیت جهان را کنترل کند. سوم آنکه فضاپیمایی بسازد که بتواند انسانها را به آلفا قِنطورس بکوچاند. چهارم آنکه سه شهر گوناگون را از دید فرهنگی به رتبه «افسانهای» برساند. و پنجمین راه ایناست که بازیکن پیشوای جهان شود پس از آنکه برای نخستین بار دبیر کل سازمان ملل متحد شود. چنانچه بازی به زمان پایان خود در سال ۲۰۵۰ برسد و بازیکن به هیچ کدام از این پنج آماج دستنیابد، ملتی که بالاترین امتیاز را به دست آوردهاست برنده بازیاست.
تمدن ۴ به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، چینی و لهستانی پخششدهاست. همچنین هواداران نسخههای برگردان به روسی، فنلاندی و چکی این بازی را نیز ساختهاند.
نگاهی به بازی
دین
در بازیهای تمدن پیشین در زمینه دین بازیکن نیایشگاهها و کلیساهای کلیای میساخت ولی در این بازی هفت دین جداگانه فراهماست:بوداگرایی، مسیحیت، کنفوسیوسگرایی، آیین هندو، اسلام، یهودیت و تائوگرایی. هر دین با فناوریای همبسته است. چهار دین تازهتر-مسحیت، اسلام، کنوفوسیوسگرایی و تائوگرایی- با یک مبلغ مذهبی پایهریزی میشوند. بازیکنان میتوانند دینی رسمی را برگزینند یا آزادی دینی اعلامکنند. اگر تمدنی دینی را شناسایی نکند آن تمدن به هدفها و امتیازهای بازی دست نخواهدیافت.
این نسخه، برای ورود تلفنهای هوشمند به بازی، طراحی و بهینهسازی شده است. به دلیل اینکه بارگذاری نمای نسخه ۰.۵.۰ در مرورگرهای تلفنهای هوشمند طول میکشد و همچنین، ممکن است در مرورگرهای تلفن هوشمند باز نشود، نمای نسخه ۰.۴.۵ برای نسخهٔ تلفن هشومند انتخاب شدهاست. در صفحه اصلی ایکاریم با تیک زدن "استفاده از نسخه موبایل" در قسمت گزینههای پیشرفته (بخش ورود به بازی) میتوان از نسخه تلفن هوشمند استفاده کرد.

نسخه تبلت
این نسخهٔ جدید بهصورت کامل با تبلتها سازگار میباشد. در این نسخه از رابطهای کاربری و نمایش خاصی از حرکات برای این گونه دستگاهها (تبلتها) استفاده شدهاست. این نسخه با تبلتهای شرکت اپل (iPad) و تبلتهایی که از سیستم عامل اندروید استفاده میکنند، نیز سازگار میباشد.
بازتابها
نقدها
این بازی با نقدهای مثبتی مواجه شد؛ برای مثال گالاکسینیوز در تاریخ ۲۸٫۰۴٫۲۰۰۹ نوشت: «تصاویر زیبای ایکاریم بازیکن را به عصر باستان میبرد و بعد از چند دقیقه بازیکن احساس میکند که واقعاً در آنجا حضور دارد.»وبگاه XMMORPG، گرافیک بالا، راهنمای بسیار دقیق، شخصیتهای جالب، طرحهای پتروشیمی و انواع مختلف واحدهای نظامی را از مزایای این بازی برشمرد. همچنین، این وبگاه زمان طولانی ساخت ساختمانها و سفرها را از معایب بازی برشمرد.
جوایز
این بازی جوایز متعددی دریافت کرد که به شرح زیر است:
بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۱:
ایکاریم در سال ۲۰۱۱ جایزه گالاکسینیوز را برای بهترین بازی استراتژی بهخود اختصاص داد (بر اساس انتخاب بازیکنان). شرکت گیمفورج برای تشکر از بازیکنان و حامیان خود بهمدت ۷۲ ساعت (سه روز کامل) حساب ممتاز را برای تمام بازیکنان فعال نمود. با حساب ممتاز پریمیوم ایکاریم پلاس میتوان بررسی بهتری انجام داد و بر امپراتوری خود بهتر نظارت کرد.
بازی منتخب کامپیوتکبام سال ۲۰۰۹:
ایکاریم جایزهٔ منتخب Computec Media را در گروه "بازیهای آنلاین و تحت وب" دریافت کرد.
بهترین بازی تحت وب سال ۲۰۰۹:
بازی تحت وب ایکاریم با مفهوم کلی و بسیار جذاب خود میتواند لحظههای سرگرم کننده را فراهم آورد و بازیکنان زیادی را جذب خود نماید.
برنده «کامپیوتربیلد» در ۱۲/۲۰۰۹:
ویژگی برجسته ایکاریم این است که از بازیکنان تازهکار حمایت میکند و به راحتی میتوان از قسمت راهنمای آن استفاده کرد. در قسمت راهنمای تمام نکات ظریف بازی توضیح داده شدهاست و بازی را برای بازیکنان راحتتر کردهاست.
ایریپابلیک
اریپابلیک (به انگلیسی: ERepublik) یک بازی برخط چندنفره گسترده رایگان، تحت مرورگر وب است که توسط اریپابلیک لبز ساخته شده و از ۲۱ اکتبر ۲۰۰۸ بوسیله افراد ساکن کشورهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد.
اریپابلیک یک بازی تحت وب میباشد که به دلیل کم بودن زمان لودینگ(بارگزاری) صفحه، کاربران دیالآپ نیز میتوانند از آن استفاده کنند. در این بازی میتوان جزو شهروندان هر کشوری بود. در ایرپابلیک میتوان فعالیتهای اقتصادی، نظامی، سیاسی و مطبوعاتی داشت و حتی میتوان فعالیتهایی ابداع کرد و آنها را انجام داد.
چکیده
ایرپابلیک یک جامعه مجازی و مخلوطی از بازیهای استراتژیک دیگر است. بازیکنان این بازی میتواند در فعالیتهای مختلف همراه با هزاران نفر دیگر اشتغال پیدا کرده و ساعتها سرگرم شوند.
شهروندان این بازی میتوانند صاحب یک کارخانه مجازی باشند که ۷ نوع صنعت و ۵ نوع مواد معدنی را شامل میشود و یا فقط کارگر کارخانه باشند. بازیکنان در این بازی میتوانند عضو گروههای تفکری در بازی یا همان حزبهای مجازی بشوند و در انتخابات رای بدهند و یا مدیر مسئول و خبرنگار روزنامه باشند. همچنین بازیکنان میتوانند به جنگهایی که در بین کشورهای مجازی و یا انقلابهایی که برپا میشوند کمک کرده و بجنگند.
نسخهها
در ابتدا این بازی با نسخه بتا(اولین نسخه بعد از نسخه غیر قابل بازی)منتشر شد. در ۱۴ اکتبر ۲۰۰۸ نسخه بازی از بتا به نسخه "۱" تغییر کرد که در سیستم جنگ و ساختارهای سیاسی تغییرات زیادی ایجاد گردید و محیط کاربری در این نسخه پیشرفت چشم گیری کرد و بازی کاملتر شد. دریافت طلا (واحد پول مشترک جهانی) کمی سختتر شده و همچنین تعدادی از امکاناتی که در نسخه بتا رایگان بود هزینه بردار شدهاست. همچنین سیستم گفتگوی آنلاین در آن اضافه شدهاست.
ارتش مجنون
بازی اکشن اول شخصی که با درگیری میان دو گروه و ارتش در اعماق جنگلهای آمازون شکل میگیرد . بازی نیازمند تاکتیک تیمی در مبارزات اکشن برای غلبه بر دشمن از و جوخه شما باید با طرح و برنامه از پیش معین به دشمن حمله کرده و آنها را از پای در آورد . هر یک از ۸ عضو گروه شما که به گروه مجنون شهره هستند، از مهارتهای منحصر به فرد و خاصی بهره میگیرند و قدرتهای خاصی در بعضی جهات دارند . داستان بازی در سال ۲۰۱۱ در حال وقوع است یعنی در آینده نزدیک و بازی نیز از دو ژانر مطرح اکشن اول شخص و همچنین استراتژیک بهره میگیرد و تنها با مدیریت و مهارت در هردو ژانر شما میتوانید از جنگلها پر از دشمن آمازون زنده خارج شوید !
استارکرافت ۲
استارکرافت ٢ (به انگلیسی: StarCraft II) یک تریلوژی یا بازی سهگانه استراتژی و علمی-تخیلی رایانهای است. این بازی دومین بازی از سری استارکرافت است که داستان استارکرافت یک را ادامه میدهد. بلیزارد انترتینمنت این بازی را در 27 ژولای انتشار داد، و از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٩ مشغول ساخت استارکرافت ٢ بوده است.طراحی اصلی بازی به عهده داستین برودر و سرگروه هنرمندان سموایز دایدیر است. گویندگان اصلی بازی گلینیس کمپبل (کریگن)، پل اینسلی (سمير دوران)، جک ریتچل(پراتور آرتانس) هستند.
آسماندژ
آسمان دژ یک بازی استراتژی برخط چندنفره گسترده مبتنی بر مرورگر است. که توسط یک شرکت ایرانی با نام توسعهگرشبیه ساز تولید شده است. این بازی به دو زبان فارسی و انگلیسی عرضه شده است. پس از پایان نسخهی اول بازی، نسخهی دوم با تغییر تکنولوژی، در بستر HTML5 طراحی و منتشر شد. در رابط کاربری بازی از چندرسانهای به شکل گسترده استفاده شده است. با ساخت این نسخه گام موثری در استفاده از این گونه تکنولوژی ها در بازیهای آنلاین ایرانی آغاز شد. نسخهی دوم آسماندژ در جشنوارهی MMO of the Year سال 2013 که همه ساله در آلمان برگزار میشود شرکت کرد. نتیجه این حضور کسب عنوان بهترین بازی مستقل از نگاه کاربران بود.
گیم پلی
خلاصه
این بازی نیازی به دانلود نداشته و به صورت آنلاین، فقط با مراجعه به [/http://asmandez.com آدرس بازی]، در دسترس است. بعد از ثبت نام که بسیار ساده است، کاربر وارد بازی خواهد شد. داستان بازی در آینده اتفاق میافتد که در قالب نماآهنگی در ابتدای بازی برای کاربر به نمایش در میآید. شما در این بازی با مفاهیم علمی بسیاری از فضا و آینده آشنا میشوید. فرماندههان بازی قدرت اداره یک سیاره یا چندین سیاره را تجربه میکنند. در این بازی باید بجنگید، استراتژی بچینید و در یک فدراسیون عضو شوید، با سایر فرماندهان تجارت کنید، آیتمهایی قدرتمند کسب کنید و با متحدانتان در مأموریتی بزرگ افتخار بیافرینید.
مأموریتهای آغازی
شما با پشت سر گذاشتن مأموریتهای آموزشی ابتدای بازی، با فضای بازی آشنا شده و خود را برای گسترش قلمرو و مبارزه با رباتها آماده میکنید.
ساخت و ساز
هر فرمانده میتوانید برای سیاره خود تصمیم بگیرد و منابع و ساختمانهای مورد نیاز برای پیشرفت سیاره را بنا کند. تصمیمات او در سرعت رشد او بسیار تأثیر گذار است. هر یک از ساختمانها دارای خصوصیاتیاند که در پنجرهی مخصوص هر ساختمان قابل مشاهده است. ساختمانها آسیب پذیر بوده و مهمترین دارایی فرمانده در بازی هستند.
عضویت در فدراسیون
یکی از مأموریتهای ابتدایی، فرمانده را به بازی گروهی و عضویت در فدراسیون فرا میخواند تا با سایر بازیکنان همکاری و کار گروهی را تجربه کند.
گسترش قلمرو
بعد از رشد کافی در سیاره اصلی و کسب شرایط تسخیر، فرمانده قادر خواهد بود تا سیارهی دیگری را تحت کنترل خویش در آورد. با این کار سرعت رشد و پیشرفت او افزایش مییابد.
آیتمها
آیتمها، یکی از عناصر افزایش قدرت نیروها یا افزودن قابلیتی خاص به نیروها یا سیاره فرماندهان هستند و با تصاحب آیتم فرمانده میتواند از قدرت آن استفاده نماید.
مأموریت پایانی
هر منظومه با سناریوی خاصی شروع شده و پایان میپذیرد. در مأموریت پایانی منظومه، فدراسیونها به دفاع از انسانها در برابر رباتها و کسب آیتمهای پرتال از نژاد ناشناخته محافظان میپردازند، آیتمهای پرتال منبع سرشاری از انرژی هستند که نیروی لازم برای ساخت پرتال و نجات منظومه را رقم میزنند. جهت تنوعی بخشی به بازی این سناریو در منظومههای مختلف کمی متفاوت پیادهسازی میشود.
داستان بازی
سال ۲۸۰۸ منظومه شمسی. بشر در اوج پیشرفت تکنولوژیکی خود به سر میبرد. عمر بشر به متوسط ۱۵۰ سال رسیده و با استفاده از پرش در فضا Hyper Space به فواصلی در حد ۱۰ واحد نجومی بشر موفق شده که نسل خود را در منظومه شمسی گسترش دهد و ایجاد و استفاده از کرم چالهها همچنان بزرگترین آرزوی بشر برای دست یافتن است.
دولت واحد بین منظومهای به خاطر اختلافاتی که بر سر قدرت بین انسانها شکل گرفت متلاشی شد و باعث شد که آدمیان به سه گروه تقسیم شوند. اکثریتی بی دین، گروهی انسانهای خدا پرست و میانه رو و اقلیتی مذهبی و تند رو. گروه سوم برای برتری پیدا کردن نسبت به دو گروه دیگر و تصاحب زمین دست به ساخت روباتهای جنگجو زدند. نئوریسها رباتهای جنگندهای هستند که قابلیت ساخت و تعمیر و ارتقا بخشیدن به خودشان را دارند. جنگ منظومهای در ابتدا بین این سه گروه در گرفت و سرانجام با عملیاتی انتحاری دو گروه دیگر بر ضد اقلیت تند رو و بی اثر کردن موقتی نئوریسها به پایان رسید.
این عملیات و گروه انتحاری آن سایهٔ اژدر نامیده شدند. بعد از این عملیات، رباتها به خارج از منظومه شمسی رانده شدند و بدون اینکه کاری به انسانها داشته باشند، مشغول ارتقا خود شدند.
سالها گذشت تا بر حسب اتفاقی دردناک، جنگ منظومهای دوم، این بار بین روباتها و انسانها شکل گرفت. قدرت غیر قابل دفاع رباتها باعث شد که انسانها تنها راه نجات را در فرار از منظومه شمسی بیابند. کلیه دانشمندان به یاری یکدیگر، گروهی به نام گروه نجات تشکیل دادند و تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا موفق به ساخت سکوی پرتابی شوند که بتواند با استفاده از کرم چاله، انسانها را به چند صد سال نوری دورتر فراری دهد. سرانجام سکو ساخته شد و انسانها موفق شدند در گروههای ۱۰۰۰ نفری از منظومه شمسی به منظومه دیگری بگریزند.
بقای نسل انسان.
ساخت تجهیزات پرش برای فرار در صورت حمله احتمالی رباتها.
تجهیز کردن خودشان برای حمله و بازپس گیری منظومه شمسی و نابودی روباتها.
با ورود انسانها به منظومه جدید فصل جدیدی از تاریخ تمدن بشر شکل گرفت. انسانها بعد از پرتاب به این نقطه از فضا تلاش برای زندگی جدید را آغاز کردند. خانوادههای زیادی در جریان جنگ با رباتها از هم پاشیده شدند. انساهای زیادی در جریان فرار از عزیزانشان جدا شدند ولی امید به زندگی باعث شد که انسانها تمام تلاش خود را برای یافتن مامن جدیدی برای زندگی به کار بگیرند. با همدلی و یکرنگی افراد، سیارکهای جدیدی برای زندگی انتخاب و حیات زمینی در آنها آغاز گشت.
مشکل اساسی برای زندگی در این سیارکها این بود که علیرغم دانش بشر، زیرساخت تکنولوژی لازم برای استفاده از این دانش موجود نبود. پس همگان شروع به ساخت کارخانهها معادن و سایر تجهیزاتی پرداختند که برای ادامه حیات به آنها احتیاج داشتند.
کمبود منابع در منظومه جدید به سرعت انسانها را به فکر تصاحب سایر سیارکها انداخت. در این میان درگیری بین انسانها اجتناب ناپذیر بود و شکلگیری اتحادها و صلح کردن با بعضی از همسایگان و جنگ با سایرین به زودی شکل گرفت. و داستان ادامه دارد
جوایز
در نخستین جشنواره بازیهای رایانهای بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین ایرانی سال90 شناخته شد.
در ششمین جشنوارهی رسانههای دیجیتال بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین سال 91 شناخته شد.
در جشنوارهی بینالمللی MMO of The Year بازی آسماندژ به عنوان برترین بازی آنلاین مستقل از نگاه کاربران شناخته شد.
سایر توضیحات
نسخهی دوم بازی در سال 1391 شروع به کار کرده است.
نسخه نخست این بازی در تیر ماه سال 89 عرضه شده است.
پیش بسوی تفریحگاه ساحلی
پیش به سوی تفریحگاه ساحلی (به انگلیسی: Advance to Boardwalk) در سبک استراتژی، بازی تختهای توسط شرکت Creative Software Designs تولید و بوسیله گیم تِک (GameTek) در سال ۱۹۹۰ منتشر گردید.
گیمپلی
این بازی بر اساس بازی تختهای با همین نام تهیه گردیدهاست. هدف از این بازی ساخت، توسعه و پیشرفت هتلها و تفریحگاهها در کنار سواحل نیوجرسی میباشد. شروع بازی بوسیله پرتاب ۳ عدد طاس میباشد. دو عدد از طاسها بصورت معمولی دارای اعداد ۱ الی ۶ هستند و تعیین کننده مقدار پول لازم جهت ساخت هتلها میباشد و طاس سوم هم بصورت رنگی است و نشانگر اجازه ساخت هتلها در محدوده رنگ مورد نظر است. بازیبازها در این بازی توانایی تصاحب یا خرید هتلهای رقیب خود را هم دارا میباشند، ضمن اینکه وجود بلاهای طبیعی مانند سیل و زمینلرزه به جذابیت این بازی میافزاید. شخصی که زودتر از همه به دارایی ۳۵ میلیون دلار برسد، برنده این بازی خواهد بود
تمدن (بازی ویدئویی)
تمدن نام یک بازی رایانهای در سبک راهبرد نوبتی ست که در سال ۱۹۹۱ توسط سید میر (به انگلیسی: Sid Meier) برای شرکت میکروپروز خلق شد.
تمدن ۲
تمدن ۲ نام یک بازی رایانهای در سبک راهبرد نوبتی است که در سال ۱۹۹۱ توسط برایان رینولدز (به انگلیسی: Brian Reynolds)، داگلاس کاسپیان-کافمن (به انگلیسی: Douglas Caspian-Kaufman) و جف بریگز (به انگلیسی: Jeff Briggs) طراحی شد. این بازی با اینکه دنباله روی بازی تمدن ساختهٔ سید میر (به انگلیسی: Sid Meier) بود، اما آنها در طراحی بازی جدید هیچ نقشی نداشتند.
تمدن ۴
تمدن ۴ یا تمدن چهار سید مایر (به انگلیسی: Sid Meier's Civilization IV یا Civ4) نام یک بازی ویدئویی راهبردی مرحلهای است که در سال ۲۰۰۵ به دست سورن جانسن طراحی و به کارگردانی سید مایر در استودیوی فرکسیس گیمز انجامگرفتهاست.این بازی میان ۲۵ اکتبر تا ۴ نوامبر ۲۰۰۵ در آمریکای شمالی، اروپا و استرالیا پخششد. همچنین نسخه گستردهشده این بازی به نام سروران جهان در ۲۴ ژوئیه ۲۰۰۶ در آمریکای شمالی و در ۲۸ ژوئیه همان سال در اتحادیه اروپا پخش شد. نسخه گسترشیافته دوم نیز به نام برتر از شمشیر میان ۱۸ تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷ در سراسر جهان پخششد.
روند بازی تمدن چهار بدین ریخت از که هر بازیکن یک امپراتوری را میسازد. بازی از هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح آغاز میشود که یک کوچنده شهری را میسازد. با ساخت شهر بازیکن به گسترش امپراتوری میپردازد و با دیگر ملتها همآوردی میکند. بُرد در این بازی بر پایه پیشفرض به پنج گونه شدنیاست: نخست آنکه بازیکن بر همه تمدنهای دیگر چیره شود. دوم آنکه بیشینه سرزمینها و جمعیت جهان را کنترل کند. سوم آنکه فضاپیمایی بسازد که بتواند انسانها را به آلفا قِنطورس بکوچاند. چهارم آنکه سه شهر گوناگون را از دید فرهنگی به رتبه «افسانهای» برساند. و پنجمین راه ایناست که بازیکن پیشوای جهان شود پس از آنکه برای نخستین بار دبیر کل سازمان ملل متحد شود. چنانچه بازی به زمان پایان خود در سال ۲۰۵۰ برسد و بازیکن به هیچ کدام از این پنج آماج دستنیابد، ملتی که بالاترین امتیاز را به دست آوردهاست برنده بازیاست.
تمدن ۴ به زبانهای انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، چینی و لهستانی پخششدهاست. همچنین هواداران نسخههای برگردان به روسی، فنلاندی و چکی این بازی را نیز ساختهاند.
نگاهی به بازی
دین
در بازیهای تمدن پیشین در زمینه دین بازیکن نیایشگاهها و کلیساهای کلیای میساخت ولی در این بازی هفت دین جداگانه فراهماست:بوداگرایی، مسیحیت، کنفوسیوسگرایی، آیین هندو، اسلام، یهودیت و تائوگرایی. هر دین با فناوریای همبسته است. چهار دین تازهتر-مسحیت، اسلام، کنوفوسیوسگرایی و تائوگرایی- با یک مبلغ مذهبی پایهریزی میشوند. بازیکنان میتوانند دینی رسمی را برگزینند یا آزادی دینی اعلامکنند. اگر تمدنی دینی را شناسایی نکند آن تمدن به هدفها و امتیازهای بازی دست نخواهدیافت.
در وهله اول با توجه به تواتر بیاناتی که راجع به وهابیت مطرح شد (چه در مورد
خدای وهابیت، چه در مورد پیامبر وهابیت و چه در مورد مبانی اعتقادی آنها)، آنهم
در منابع معتبر شیعی و سنی، تمام مطالبی که مطرح شد کاملا صحیح و عقلانی بودند.
همانطور که مطرح نمودید فرقه ضاله وهابی هیچ ارتباطی با اهل تسنن ندارند و لذا
برای محکوم کردنشان باید از ابزارهای مخصوص به خود استفاده نمود. در زیر به
صورت موردی مباحث را به صورت موردی خدمتتان نوشتهام که به نظر من با این دید
بهتر میتوان وهابیون را محکوم نمود.

خواستگاه وهابیت
راجع به خواستگاه وهابیت میخواهم بگویم که خواستگاه آمریکایی نبوده و خواستگاه کاملا دینی میباشد. اصلا آنزمان که ابن تیمیه مبانی اعتقادی خود را مطرح نمود آمریکا به عنوان یک کشور مستقل شناخته نشده بود و یا در زمان محمدبن عبدالوهاب اصلا آمریکایی مطرح نبود آنهم به عنوان یک قدرت جهانی. در واقع ابن تیمیه یک عالم دینی بود که عقاید گمراهانه خود را با نتیجهگیریهای غلط خود از مبانی فقه ابراز میداشت. (به عنوان مثال از یک عالم دیگر که به عقیده خود کار درست را انجام میداد میتوان به ابن ملجم مرادی (لعنه الله) اشاره نمود که در زمان خلفا به عنوان یک عالم برجسته برای تبلیغ و تدریس قرآن به مصر اعزام شده بود. این ملعون گر چه تحریکهایی مثل قطام پشت سرش بود، اما واقعا با اعتقاد خود امیرالمومنین را به شهادت رساند. حتی چند وقت پیش به گوش من رسید که یکی از علمای وهابی برگشته و گفته که ابن ملجم مجتهد بوده و به اجتهاد خود علی را شهید کرده و حرجی بر او نیست. حالا من خود نمیدانم این وهابی خلیفه چهارم خود را بیشتر قبول دارد یا یک مجتهد را؟؟؟ آنهم با علم بر اینکه علی (ع) در زمان خود بزرگترین مفسر قرآن بود چه برسد به اینکه یک مجتهد باشد.) خلاصه اینکه میخواهم بگویم که عالمان زیادی در تاریخ وجود داشتهاند که بسیاری از مردم را به ضلالت محض کشاندهاند و ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب هم از آنها بودهاند. نه اینکه بخواهند مغرضانه ضحبت کرده باشند و یا انسانهای بدوی بوده باشند. اتفاقا از تحصیل کردهترین انسانهای زمان خود بودهاند. برای محکوم کردن چنین اشخاصی باید آنها را به مبانی دین آشنا نمود و این واقعا به عهده علمای ماست. علمایی هم که بتوانند یا میتوانستهاند این کار را بکنند به لطف خدا فراوانند. به عنوان مثال استاد علامه جعفری مبانی اعتقادی و عرفانی را طوری بیان میکردند که وهابی که سهل است، بودایی ها هم نمیتوانستند بر ایشان اشکال بگیرند و حتی اشکالاتی که بود کاملا علمی بوده و اصلا بحث نزاع در آن مطرح نبود. به نظر حقیر نزاع مصداق بحث علمی نبوده و مصداق منفعت طلبی میباشد، چه منفعت اقتصادی، چه منفعت سیاسی و …
رشد وهابیت
اما مسئله الان دیگر رسما از خواستگاه وهابیت برگشته و باید به ماهیت فعلی وهابیت توجه نمود. این مسئله هم الان به آمریکا مرتبط شده است ولی ریشه انگلیسی دارد. زمان محمد ابن عبدالوهاب که انگلیس به دنبال استعمار مناطق مختلف جهان از جمله استرالیا، آمریکای جنوبی، هند و خاورمیانه بود، وجود یک عالم جاهل که تندرو باشد بهترین ابزار برای تفرقه افکندن در میان مردم خاورمیانه که مردمی مذهبی بودند برایش به شمار میآمد، حال این عالم میخواهد شیعی باشد (مانند بعضی از علمای مشروطه) میخواهد سنی باشد (مانند محمد ابن عبدالوهاب) میخواهد سیاستمدار باشد (مانند محمدعلی فروغی که فراماسون بود) و بسیاری موارد دیگر…. تجربه هم نشان داده است که در زمانهای مختلف انگلیس به دنبال این مطلب بوده است و از ابزارهای مختلف استفاده نموده است. به عنوان مثال رضاخان تا زمانی که شم سیاست انگلیسی داشت در ایران حمایت شد (حال میخواست حجاب را آزاد کند میخواست اجباری کند، برای انگلیس اصلا مسئله عقاید مهم نبود) اما زمانی که مملکت سامان گرفت و رضاخان شم ملی گرایی پیدا کرد خود انگلیسیها او را تبعید کردند. حال به دنبال بحث اصلی که برویم، یکی از این فرقههایی که انگلیس موفق شد از آن استفاده کند وهابیت و در راس آن محمدابن عبدالوهاب بود. بنابراین اینجاست که دیگر رشد وهابیت یک رشد سیاسی بوده و اصلا رشد دینی نبوده است که ما بخواهیم آنها را با مبانی دین محکوم نماییم. اما اینکه چگونه آمریکا وارد ماجرا شد این است که در طی سالهای متمادی انگلیس به دنبال استعمار بر خود آمریکا هم بود. اما انقلابی که بر علیه استعمار در امریکا صورت گرفت انگلیس را کنار زد و قدرت جهانی کمکم از انگلیس به آمریکا منتقل شد. حال دیگر انگلیس نمیتوانست خود بر منطقه خاورمیانه مسلط باشد و از ابزار آمریکا برای این تسلط استفاده نمود. در طی مذاکرات مختلفی که انجام شد نهایتا آمریکا هم سیاست انگلیسی را دنبال نمود. (اینجاست که حتی در مورد تفرقه افکندن میان مسلمانان در سال 88 مقام معظم رهبری به صراحت از انگلیس به عنوان یک خبیث نام برد). الان هم که عملا به بهانه وهابیت، مسائل اقتصادی عربستان و وابستگی شدید این کشور به نفت، این کشور را برای افزایش قیمت نفت خود کاملا وابسته به آمریکا کرده است.
سیاست گذاریهای آمریکا
اما مسئله الان آمریکا و عقایدش را نسبت به مذاهب بیان میکنم. آمریکاییها اعتقاد به صلح جهانی دارند اما متاسفانه فقط عقاید خودشان را در این راستا درست میدانند. عقایدی را که سایر کشورها در این زمینه بیان میکنند را یا محکوم به تروریستی میدانند و یا تابعه خود میشمارند و جلای صحیح بودن به آن میدهند. در این راستا عملا به این مسئله ختم شدهایم که هر کس آمریکا را قبول دارد آنها هم او را قبول دارند. یکی از اینها وهابیون عربستان میباشند. و بحث تنها منفعت طلبی بوده و بحث اتحاد خودشان میباشد. بحث اصلا پایگاه دینی ندارد که بخواهیم دین را خرج بر این مسئله نماییم. یک گروه دیگر رهبر بودایی ها میباشد که حتی دیدارهایی با اوباما داشته است. یکی دیگر خاخامهای یهودی میباشند که رابطه حسنهای با آمریکا دارند حال آنکه اصلا در دین یهود، دین فعلی مسیحیت جایگاهی ندارد و تنها بحث منفعت است. به نظر حقیر وهابیت هم از این دسته میباشد. در واقع آمریکا اعتقاد به آزادی عقاید به نفع خود دارد و میگوید عقاید تا زمانی آزاد هستند که مانع آزادی عقاید دیگر نشوند. مثلا اگر ایران با عقاید صهیونیسم مخالفت کند و به دشمنی برخیزد هر چند درست هم که بگوید مصداق به هم ریختن جهان و تروریست خواهد بود. چون نفس عمل تروریستی خواهد بود. (این جمله بسیار مهمی است). اصلا این عقاید را کنار میگذارم و دو نمونه مثال از خود آمریکا میگویم که هر کاری را برای متحد نگه داشتن خود انجام میدهد.
1-مثال اول: حمایت از همجنسبازان: با اینکه در تمامی ادیان ابراهیمی این مسئله شدیدا نهی شده است زمانی که یک دسته همجنسباز در آمریکا پیدا میشود با اینکه خود سیاستمداران آمریکایی میدانند که این کار غلط است اما به خاطر حفظ وحدتشان و اینکه مسئله جنجالی نشود، به آنها آزادی میدهند. کلا اعتقاد به وحدت زیادی در وجود آنها میباشد. از نظر عقیدتی همین بس که بگویم بوش خود یک آدم مذهبی بوده و بزرگترین مخالف همجنسگرایی در آمریکا بود.
2-مثال دوم بحث کاوارهها در امریکا میباشد. آنها میدانند این کار غلط است، اما برای راه افتادن چرخ مملکت اگر لازم باشد آن را آزاد میکنند. حال بررسی مختصری راجع به زنانی که در کاوارهها هستند خدمتتان میگویم. صادقانه بگویم، اکثرا کسانی هستند که دستشان به دهنشان نمی رسد، مهاجر خارجی هستند و هنوز کار پیدا نکردهاند. وگرنه شما هیچ موقع در آمریکا یک زنی را که استاد دانشگاه، پزشک، کارخانهدار و … باشد را نخواهید دید که علاقه مند به کاواره باشد یا آنرا تصدیق نماید بلکه حالش از این قبیل مسائل به هم میخورد. میخواهم خدمتتان بگویم که اینها بیشتر سیاستگذاری میباشد تا اینکه خواستگاه دینی، اخلاقی و انسانی داشته باشد. حال اگر کسی مثل رهبر دلپاک انقلاب با عقاید مذهبی خود با این عقیده مخالفت نماید چون برای انها مصداق تفرقه میباشد، این شخص تروریست خواهد بود حال چه درست بگوید چه اشتباه. (در این مورد مطالعه شخصیت محمد ابن زکریای رازی بسیار کمک به فهم بیشتر موضوع خواهد نمود)
ببینید دنیا چقدر جالب است که قدرت طلبی به راحتی کلام خدا را مصداق ترور و در راستای گسترش تروریست جهانی میداند. امیدوارم تا کنون عقایدی که بوده خدمتتان گفته باشم، اما راهکار در این باره را آنچه به نظرم میرسد در زیر نوشتهام.
حل مسئله
با همه این مسائل به نظر من تنها راه مقابله با این امر، این است که ما تمام تلاشمان این باشد که انسجام عقیدتی و ملی خود را حفظ نماییم و ببینیم که راهکار برای این مسئله چیست. آنهم با وجود تبلیغات گسترده کنونی که به خاطر مسائل سیاسی علیه دین صورت میگیرد. یکی از ابزارهای این کار پیشرفتی است که باید در این کشور بوجود بیاید تا حداقل خودمان از ته دل خودمان را قبول کنیم تا اگر حرفی را در دنیا زدیم چهار نفر دیگر هم آن را قبول کنند و بتوانیم حرفهایمان را به کرسی بنشانیم. این خیلی بد است که گروهی از مردم اعتقاد دارند که اگر آمریکا با عقاید خود به ایران حمله نماید بهتر است چون اعتقاد دارند که وضعیت عراق و افغانستان بعد از حمله آمریکا بسیار بهتر شده است و این را برای ایران هم میخواهند. یا اینکه اگر جنبشی نا صحیح در سال 88 درکشور بوجود می اید بالغ بر 10 میلیون طرفدار داشته باشد. یا اینکه افرادی که برای تحصیل به آمریکا میروند بیشترشان ار آن به بعد اصلا ایران را قبول نداشته باشند. به نظر من باید نقطه ضعفهایمان را از نظر صنعتی، پزشکی، اقتصادی، اجتماعی و … را در سایه تعالیم دینی چنان تقویت کنیم که این جنبه ها از نظر همه قابل قبول باشند. مثالی خدمتتان بزنم، الان وضعیت بیمارستانها طوری شده است که خدای ناکرده اگر شخصی مشکل مالی دارد رسما از بهبود خود ناامید میگردد. دین همانطور که جنبه عرفانی و خدایی دارد، جنبه مادی و اقتصادی و اجتماعی هم داشته و باید این مسائل بر طرف بشوند. پیامبر (ص) خود در زمان قبل از پیامبری تاجر بود و تاکید بسیار زیادی برای تلاش بی شایبه برای روزی حلال داشت. الان متاسفانه به قدری نقطه ضعف در جامعه ما وجود دارد که بسیاری بواسطه آنها حتی اصل موضوع را زیر سوال میبرند. به عنوان مثال برای چه یک جامعه باید به سمت بی حجابی برود؟ مگر در بی حجابی چه هست؟ آیا جز این است که از بعضی مسائل دینی خسته شدهاند و این به خاطر نقطه ضعفهایمان بوده است. یا مگر رهبر معظم انقلاب تا کنون حرفی زده است که سعادتخواهی در آن آنهم برای همه نباشد؟ پس چرا نباید با وجود اینکه نمیتوانند فلسفه عقیدتی این شخص الهی را رد کنند با او مخالفت میکنند؟ درست است که گناهان باعث تیرگی قلب میشوند و همه مسائل به بحث آبادانی اجتماع بر نمیگردد اما آنبخشی که مرتبط با این امر است کمک بسیار زیادی به پیشبرد عقایدی خواهد کرد که عقاید ناب اسلامی هستند. آرزوی سلامتی برای رهبر کبیر انقلاب دارم.
به امید آنروزی که با ظهور فرزند خلف امیرالمومنین تمامی این مسائل پایان یافته و همه موارد صحیح و الهی مصداق امورات درست در این دنیا باشند.

خواستگاه وهابیت
راجع به خواستگاه وهابیت میخواهم بگویم که خواستگاه آمریکایی نبوده و خواستگاه کاملا دینی میباشد. اصلا آنزمان که ابن تیمیه مبانی اعتقادی خود را مطرح نمود آمریکا به عنوان یک کشور مستقل شناخته نشده بود و یا در زمان محمدبن عبدالوهاب اصلا آمریکایی مطرح نبود آنهم به عنوان یک قدرت جهانی. در واقع ابن تیمیه یک عالم دینی بود که عقاید گمراهانه خود را با نتیجهگیریهای غلط خود از مبانی فقه ابراز میداشت. (به عنوان مثال از یک عالم دیگر که به عقیده خود کار درست را انجام میداد میتوان به ابن ملجم مرادی (لعنه الله) اشاره نمود که در زمان خلفا به عنوان یک عالم برجسته برای تبلیغ و تدریس قرآن به مصر اعزام شده بود. این ملعون گر چه تحریکهایی مثل قطام پشت سرش بود، اما واقعا با اعتقاد خود امیرالمومنین را به شهادت رساند. حتی چند وقت پیش به گوش من رسید که یکی از علمای وهابی برگشته و گفته که ابن ملجم مجتهد بوده و به اجتهاد خود علی را شهید کرده و حرجی بر او نیست. حالا من خود نمیدانم این وهابی خلیفه چهارم خود را بیشتر قبول دارد یا یک مجتهد را؟؟؟ آنهم با علم بر اینکه علی (ع) در زمان خود بزرگترین مفسر قرآن بود چه برسد به اینکه یک مجتهد باشد.) خلاصه اینکه میخواهم بگویم که عالمان زیادی در تاریخ وجود داشتهاند که بسیاری از مردم را به ضلالت محض کشاندهاند و ابن تیمیه و محمدبن عبدالوهاب هم از آنها بودهاند. نه اینکه بخواهند مغرضانه ضحبت کرده باشند و یا انسانهای بدوی بوده باشند. اتفاقا از تحصیل کردهترین انسانهای زمان خود بودهاند. برای محکوم کردن چنین اشخاصی باید آنها را به مبانی دین آشنا نمود و این واقعا به عهده علمای ماست. علمایی هم که بتوانند یا میتوانستهاند این کار را بکنند به لطف خدا فراوانند. به عنوان مثال استاد علامه جعفری مبانی اعتقادی و عرفانی را طوری بیان میکردند که وهابی که سهل است، بودایی ها هم نمیتوانستند بر ایشان اشکال بگیرند و حتی اشکالاتی که بود کاملا علمی بوده و اصلا بحث نزاع در آن مطرح نبود. به نظر حقیر نزاع مصداق بحث علمی نبوده و مصداق منفعت طلبی میباشد، چه منفعت اقتصادی، چه منفعت سیاسی و …
رشد وهابیت
اما مسئله الان دیگر رسما از خواستگاه وهابیت برگشته و باید به ماهیت فعلی وهابیت توجه نمود. این مسئله هم الان به آمریکا مرتبط شده است ولی ریشه انگلیسی دارد. زمان محمد ابن عبدالوهاب که انگلیس به دنبال استعمار مناطق مختلف جهان از جمله استرالیا، آمریکای جنوبی، هند و خاورمیانه بود، وجود یک عالم جاهل که تندرو باشد بهترین ابزار برای تفرقه افکندن در میان مردم خاورمیانه که مردمی مذهبی بودند برایش به شمار میآمد، حال این عالم میخواهد شیعی باشد (مانند بعضی از علمای مشروطه) میخواهد سنی باشد (مانند محمد ابن عبدالوهاب) میخواهد سیاستمدار باشد (مانند محمدعلی فروغی که فراماسون بود) و بسیاری موارد دیگر…. تجربه هم نشان داده است که در زمانهای مختلف انگلیس به دنبال این مطلب بوده است و از ابزارهای مختلف استفاده نموده است. به عنوان مثال رضاخان تا زمانی که شم سیاست انگلیسی داشت در ایران حمایت شد (حال میخواست حجاب را آزاد کند میخواست اجباری کند، برای انگلیس اصلا مسئله عقاید مهم نبود) اما زمانی که مملکت سامان گرفت و رضاخان شم ملی گرایی پیدا کرد خود انگلیسیها او را تبعید کردند. حال به دنبال بحث اصلی که برویم، یکی از این فرقههایی که انگلیس موفق شد از آن استفاده کند وهابیت و در راس آن محمدابن عبدالوهاب بود. بنابراین اینجاست که دیگر رشد وهابیت یک رشد سیاسی بوده و اصلا رشد دینی نبوده است که ما بخواهیم آنها را با مبانی دین محکوم نماییم. اما اینکه چگونه آمریکا وارد ماجرا شد این است که در طی سالهای متمادی انگلیس به دنبال استعمار بر خود آمریکا هم بود. اما انقلابی که بر علیه استعمار در امریکا صورت گرفت انگلیس را کنار زد و قدرت جهانی کمکم از انگلیس به آمریکا منتقل شد. حال دیگر انگلیس نمیتوانست خود بر منطقه خاورمیانه مسلط باشد و از ابزار آمریکا برای این تسلط استفاده نمود. در طی مذاکرات مختلفی که انجام شد نهایتا آمریکا هم سیاست انگلیسی را دنبال نمود. (اینجاست که حتی در مورد تفرقه افکندن میان مسلمانان در سال 88 مقام معظم رهبری به صراحت از انگلیس به عنوان یک خبیث نام برد). الان هم که عملا به بهانه وهابیت، مسائل اقتصادی عربستان و وابستگی شدید این کشور به نفت، این کشور را برای افزایش قیمت نفت خود کاملا وابسته به آمریکا کرده است.
سیاست گذاریهای آمریکا
اما مسئله الان آمریکا و عقایدش را نسبت به مذاهب بیان میکنم. آمریکاییها اعتقاد به صلح جهانی دارند اما متاسفانه فقط عقاید خودشان را در این راستا درست میدانند. عقایدی را که سایر کشورها در این زمینه بیان میکنند را یا محکوم به تروریستی میدانند و یا تابعه خود میشمارند و جلای صحیح بودن به آن میدهند. در این راستا عملا به این مسئله ختم شدهایم که هر کس آمریکا را قبول دارد آنها هم او را قبول دارند. یکی از اینها وهابیون عربستان میباشند. و بحث تنها منفعت طلبی بوده و بحث اتحاد خودشان میباشد. بحث اصلا پایگاه دینی ندارد که بخواهیم دین را خرج بر این مسئله نماییم. یک گروه دیگر رهبر بودایی ها میباشد که حتی دیدارهایی با اوباما داشته است. یکی دیگر خاخامهای یهودی میباشند که رابطه حسنهای با آمریکا دارند حال آنکه اصلا در دین یهود، دین فعلی مسیحیت جایگاهی ندارد و تنها بحث منفعت است. به نظر حقیر وهابیت هم از این دسته میباشد. در واقع آمریکا اعتقاد به آزادی عقاید به نفع خود دارد و میگوید عقاید تا زمانی آزاد هستند که مانع آزادی عقاید دیگر نشوند. مثلا اگر ایران با عقاید صهیونیسم مخالفت کند و به دشمنی برخیزد هر چند درست هم که بگوید مصداق به هم ریختن جهان و تروریست خواهد بود. چون نفس عمل تروریستی خواهد بود. (این جمله بسیار مهمی است). اصلا این عقاید را کنار میگذارم و دو نمونه مثال از خود آمریکا میگویم که هر کاری را برای متحد نگه داشتن خود انجام میدهد.
1-مثال اول: حمایت از همجنسبازان: با اینکه در تمامی ادیان ابراهیمی این مسئله شدیدا نهی شده است زمانی که یک دسته همجنسباز در آمریکا پیدا میشود با اینکه خود سیاستمداران آمریکایی میدانند که این کار غلط است اما به خاطر حفظ وحدتشان و اینکه مسئله جنجالی نشود، به آنها آزادی میدهند. کلا اعتقاد به وحدت زیادی در وجود آنها میباشد. از نظر عقیدتی همین بس که بگویم بوش خود یک آدم مذهبی بوده و بزرگترین مخالف همجنسگرایی در آمریکا بود.
2-مثال دوم بحث کاوارهها در امریکا میباشد. آنها میدانند این کار غلط است، اما برای راه افتادن چرخ مملکت اگر لازم باشد آن را آزاد میکنند. حال بررسی مختصری راجع به زنانی که در کاوارهها هستند خدمتتان میگویم. صادقانه بگویم، اکثرا کسانی هستند که دستشان به دهنشان نمی رسد، مهاجر خارجی هستند و هنوز کار پیدا نکردهاند. وگرنه شما هیچ موقع در آمریکا یک زنی را که استاد دانشگاه، پزشک، کارخانهدار و … باشد را نخواهید دید که علاقه مند به کاواره باشد یا آنرا تصدیق نماید بلکه حالش از این قبیل مسائل به هم میخورد. میخواهم خدمتتان بگویم که اینها بیشتر سیاستگذاری میباشد تا اینکه خواستگاه دینی، اخلاقی و انسانی داشته باشد. حال اگر کسی مثل رهبر دلپاک انقلاب با عقاید مذهبی خود با این عقیده مخالفت نماید چون برای انها مصداق تفرقه میباشد، این شخص تروریست خواهد بود حال چه درست بگوید چه اشتباه. (در این مورد مطالعه شخصیت محمد ابن زکریای رازی بسیار کمک به فهم بیشتر موضوع خواهد نمود)
ببینید دنیا چقدر جالب است که قدرت طلبی به راحتی کلام خدا را مصداق ترور و در راستای گسترش تروریست جهانی میداند. امیدوارم تا کنون عقایدی که بوده خدمتتان گفته باشم، اما راهکار در این باره را آنچه به نظرم میرسد در زیر نوشتهام.
حل مسئله
با همه این مسائل به نظر من تنها راه مقابله با این امر، این است که ما تمام تلاشمان این باشد که انسجام عقیدتی و ملی خود را حفظ نماییم و ببینیم که راهکار برای این مسئله چیست. آنهم با وجود تبلیغات گسترده کنونی که به خاطر مسائل سیاسی علیه دین صورت میگیرد. یکی از ابزارهای این کار پیشرفتی است که باید در این کشور بوجود بیاید تا حداقل خودمان از ته دل خودمان را قبول کنیم تا اگر حرفی را در دنیا زدیم چهار نفر دیگر هم آن را قبول کنند و بتوانیم حرفهایمان را به کرسی بنشانیم. این خیلی بد است که گروهی از مردم اعتقاد دارند که اگر آمریکا با عقاید خود به ایران حمله نماید بهتر است چون اعتقاد دارند که وضعیت عراق و افغانستان بعد از حمله آمریکا بسیار بهتر شده است و این را برای ایران هم میخواهند. یا اینکه اگر جنبشی نا صحیح در سال 88 درکشور بوجود می اید بالغ بر 10 میلیون طرفدار داشته باشد. یا اینکه افرادی که برای تحصیل به آمریکا میروند بیشترشان ار آن به بعد اصلا ایران را قبول نداشته باشند. به نظر من باید نقطه ضعفهایمان را از نظر صنعتی، پزشکی، اقتصادی، اجتماعی و … را در سایه تعالیم دینی چنان تقویت کنیم که این جنبه ها از نظر همه قابل قبول باشند. مثالی خدمتتان بزنم، الان وضعیت بیمارستانها طوری شده است که خدای ناکرده اگر شخصی مشکل مالی دارد رسما از بهبود خود ناامید میگردد. دین همانطور که جنبه عرفانی و خدایی دارد، جنبه مادی و اقتصادی و اجتماعی هم داشته و باید این مسائل بر طرف بشوند. پیامبر (ص) خود در زمان قبل از پیامبری تاجر بود و تاکید بسیار زیادی برای تلاش بی شایبه برای روزی حلال داشت. الان متاسفانه به قدری نقطه ضعف در جامعه ما وجود دارد که بسیاری بواسطه آنها حتی اصل موضوع را زیر سوال میبرند. به عنوان مثال برای چه یک جامعه باید به سمت بی حجابی برود؟ مگر در بی حجابی چه هست؟ آیا جز این است که از بعضی مسائل دینی خسته شدهاند و این به خاطر نقطه ضعفهایمان بوده است. یا مگر رهبر معظم انقلاب تا کنون حرفی زده است که سعادتخواهی در آن آنهم برای همه نباشد؟ پس چرا نباید با وجود اینکه نمیتوانند فلسفه عقیدتی این شخص الهی را رد کنند با او مخالفت میکنند؟ درست است که گناهان باعث تیرگی قلب میشوند و همه مسائل به بحث آبادانی اجتماع بر نمیگردد اما آنبخشی که مرتبط با این امر است کمک بسیار زیادی به پیشبرد عقایدی خواهد کرد که عقاید ناب اسلامی هستند. آرزوی سلامتی برای رهبر کبیر انقلاب دارم.
به امید آنروزی که با ظهور فرزند خلف امیرالمومنین تمامی این مسائل پایان یافته و همه موارد صحیح و الهی مصداق امورات درست در این دنیا باشند.
ساعت : 5:37 pm | نویسنده : admin
|
مطلب بعدی